Tuesday, November 29, 2011

kau dicintai kerana mencintai...❤❤❤

Bismillahirrahmanirrahim..

hari ini, hari berjalan seperti biasa..
berkemas rumah.. buang sarang labah-labah..
mama terus siapkan makanan untuk sarapan..
kami sarapan bersama..
bersembang..berkonsi pelbagai kisah..
kelak ketawa berselang seli dengan suapan makanan ke mulut..
indah!..

mengira-ngira detik jarum jam yang bergerak tanpa henti..
menunggu adik bongsu bangun dari tidur..
menanti apa lagi keletahnya hari ni..
berkira juga menanti waktu untuk mama hantarkan makanan buat adik kedua yang berperang di medan peperiksaan SPM..
kami masih mengisi masa berdua..
saling meluah rasa..
usik mengusik menjadi adat yang tak boleh dipisahkan..
terasa lebih bahagia!

pukul 9.30 pagi..masa untuk mama menghantar makanan..
tugasan di rumah mama serahkan..
menghantar mama dengan sebuah senyuman..
mama membalas sebuah senyuman dengan lambaian..

=waktu bergerak=

bunyi deruman enjin kereta..
mama masuk ke rumah dengan kedutan di wajah..
tiada riak ceria.. Subhanallah..apakah??
mama katakan, "adik cakap dia tak boleh jawab,"
ALLAH..
garis kerisauan makin jelas ketara..
dikhabarkan pada abah..
abah beriaksi biasa..
walau kami nampak kedutan jelas di dahinya..tanda dia juga bimbang..

=jarum masa terus lagi bergerak=

abah bersiap-siap keluar mencari rezeki buat keluarga..
mama masih terdiam di dapur..
tertunduk memikirkan sesuatu..
mama katakan..
"bukan mama bimbangkan keputusannya.."
"mama terima apa saja hasil anak-anak mama.."
"mama jugak yakin dia mampu dapatkan yang terbaik untuk diri dia.."
"cuma mama tak sanggup melihat dia kecewa.."

dan, akhirnya...

mama menangis bagi pihak Anis Syifa..


kasihnya ibu membawa ke syurga..
besarnya kekuasaanNYA..
menganugerahkan sekeping hati kecil dengan kecintaan yang besar nilainya..



wallahualam..

Thursday, November 24, 2011

Al-Fatihah's recitation from my dear little caliph, my little sister..

Bismillahirrahmanirrahim..

walaupun bacaannya 'agak' kontrol dan main-main.. tapi Alhamdulillah..
she proved to me she gaining and learning something precious in her life..

video

moga ini satu permulaan sebuah kembara.. Insyaallah

Thursday, November 17, 2011

Thursday, November 3, 2011

menangislah semahunya...

Bismillahirrahmanirrahim...

srikandi,
akan ada satu saatnya, ALLAH mengingatkan kita tentang kelemahan yang ada dalam diri..
dan, kita mula tertunduk,..malah terduduk meratapinya..hati jadi hancur, perasaan mula berkecamuk lantaran tidak dapat menerima kenyataan.. lantas, mutiara berharga yang tersimpan rapi di kelopak mula keluar..memanaskan laluannya di denai pipi yang mulus.. mutiara yang selama ini dipagari dan dihalang dari jatuh agar menampakkan ketabahan pemilik diri..

tapi, sekali ia mula keluar, siapa lagi mampu menahan.. laju ia lalu..tanpa sempat kita menyekat.. Subhanallah

srikandi,
ada masanya pula, ALLAH mengetuk-ngetuk pintu tabir hati kita... merasa sebak secara tiba-tiba..kekadang tanpa diketahui punca..diri terasa seperti terbuai dengan perasaan sendiri.. hati terasa sayu sekali..lalu, mutiara jernih itu gugur lagi..

srikandi, biarkanlah ia mengalir... jangan disekat perjalanannya.. yang pasti, ia tahu laluannya.. di kulit mulus bergelar pipi sang srikandi.. jangan pernah merasa lemah dengan kehadirannya.. sesungguhnya, mutiara jernih itu kurniaan ILAHI pada kita..tiada lain, sebagai peneman penguat diri..biar mutiara itu menjadi saksi ketabahan kita melalui denai kehidupan yang sarat dengan cubaan.. Insyaallah..

setelah ia mula kering,sapulah dan biarkan ia pergi..biar ia pergi dan kering bersama gundah di hati.. tapi, kuharap serikandi tidak akan terhenti di situ.. bina semula kekuatan diri.. bangkit dari kedukaan yang berlalu.. jangan jadikan titisan air mata tangisan itu satu pembaziran..menangis bukan tanda pasrah..tapi tanda redha..redha atas segalanya.. jadikan ia penemanmu memadam nyalaan neraka..bukan jaidkannya sebagai penemanmu menambah duka..



wallahualam..

Saturday, October 22, 2011

Pelik tapi Benar!

Bismillahirrahmanirrahim...
wahai saudari-saudari seimanku..dengarkanlah apa yang ingin saya utarakan di sini..
bukan saya mahu membuka aib kita...
tapi, inilah realitinya..tidak ada orang lain yang membuka aib kita, tapi kita yang mendedahkannya sendiri..
semua ini ikhlas mengenai kita, wahai sahabat muslimah..

1.Tutup aurat atau bungkus aurat?

masalah kita, wanita Muslim kini, kita seolah-olah salah faham dengan konsep tutup aurat.. ALLAH perintahkan agar kita tutup aurat yakni dalam masa yang sama, pelihara aurat..aurat kita adalah bahagian-bahagian tubuh yang sangat berilai anugerah dari Yang ESA.. DIA Maha Tahu hikmah di sebalik suruhan yang satu ini... antara hikmah yang jelas, ia bagi melindungi diri kita...menjaga apa yang perlu dijaga.. bukankah yang tertutp itu indah?
tak pelik kah tentang satu perkara? kita rasa terseksa sebenarnya bila aurat kita dibalut dan dibungkus..kita juga tahu hukumnya haram..tapi kita buat juga kan?
memang pelik....

2.yang tertutup tetap terbuka

ha, ini satu lagi..pernah sekali,berlaku satu peristiwa semasa saya dan sahabat berjalan pulang dari kelas di UiTM satu waktu dulu..kami sama-sama terlihat pakaian seorang pelajar perempuan yang bagi kemi agak pelik..bukanlah maksud pelik di sini aneh seperti pakaian cik lady gaga nuh.. tapi,bila ada bahagian badan yang didedahkan sedangkan tudung di kepala.. apa aurat kita cuma rambut kah?
yang peliknya, tak rasa janggalkah berpakaian begitu?..si pemakai pula mesti sedar, banyak mata yang memandang.. dan si pemakai juga mesti tahu aurat kita bukan hanya di atas tu...dah sama macam mempermainkan hukum ALLAH pulak..dan, bukan ringan balasan bagi mereka yang mempermainkan hukum ALLAH ni..pasti si pemakai tu tahu..tapi kita buat juga kan??
memang pelik.....

3. 'Bonggol unta'

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-
hmm..semua dah tahu kan?? tapi buat jugak...
memang pelik.....

4. Mengumpat oh mengumpat

satu yang tak pelik ialah mengumpat memang sinonim dengan kita, wanita. tapi apa yang pelik ialah semua orang tahu ia dosa besar, tapi buat jugak! dalam mengumpat itu boleh jadi terkandung juga fitnah..dan, kita semua memang arif dengan betapa besarnya dosa bagi mereka-mereka yang menaburkan fitnah..tapi tu lah..kononnya asal wanita je memang 'perlu' mengumpat..aishh
memang pelik.....

5. 'couple is haram'

kebanyakan dari kita pasti tersenyum bila menerima ayat ni kan? realitinya semua orang tahu, tak boleh couple ni! pastu, ada la pulak yang membalas.. "alaa, kitorang bukan buat apa-apa pun..setakat keluar, sembang-sembang, share kasih sayang, berkongsi perasaan, makan-makan,..pastu balik..ha,bukan berzina pun!".. hemm..
assalamualaikum sedari, definisi zina tu bukan hanya di atas katil! kalau dah salurkan perasaan kasih sayang pada yang tak selayaknya, keluar berdua tu...bukan maksiat namanya?..itu belum lagi dikira kes pasangan yang ada pegang-pegang tangan, bermesra-mesra.. lagi satu, ALLAH berpesan "Jangan 'hampiri' zina".. bukannya "jangan berzina!" maksudnya, perkara-perkara yang mendekati zina tu pun x boleh!
tak kurang, ada juga yang cakap "buat je la hal masing-masing..tak payah sibuk pasal kami"..masalahnya, kalau kita biarkan golongan ini buat 'hal' mereka sendiri pun, nanti kita juga yang akan dipersoalkan..
konklusinya, semua orang dah tahu benda ni tak boleh, tapi buat jugak...
memang pelik....

***************************************

so, saya cuma list kan 5 perkara sahaja dulu.. bukan saya menyatakan semua perkara-perkara ini hasil pemerhatian saya di sekeliling sahaja..tapi juga apa yang ada pada diri saya..sebenarnya, banyak lagi perkara salah yang kita lakukan, walaupun kita tahu tak boleh buat...
ayuh kita muhasabah bersama..perbetulkan kealahan yang ada.. terus bergerak mengejar status solehah.. Inyaallah..

wallahualam..

Saturday, October 1, 2011

PAHITnya madu.. MANISnya hempedu..

Bismillahirrahmanirrahim..

lama..memang lama..
lama sudah saya tak update blog ni..
mungkin bila sudah ber'mastautin' di rumah, mood menulis pun hilang..
terbang bersama hembusan angin yang sentiasa bertiup menerbangkan daun-daun kayu di halaman rumah..
Subhanallah..nikmatnya sebuah kedamaian..
bertambah nikmat bila dikelilingi insan-insan tersayang..

*******

bukankah pelik tajuk yang saya letakkan..
sejak bila madu dan hempedu bertukar rasa?..
mana mungkin?..

sahabat-sahabat, segalanya mungkin..
dan, itulah yang sedang saya lalui..
boleh jadi juga, sahabat-sahabat sedang alami..
cuba kita perhatikan sekeliling..perhatikan kehidupan kita kini..pandanglah dengan mata hati.. adakah apa yang sedang kita nikmati kini, yang sedang kita syukuri kini, merupakan salah satu perkara yang pernah kita keluhkan dulu..
atau, adakah apa yang sedang kita kesalkan kini, sesuatu yang pernah kita syukuri dan nikmati dulu?

tak faham?..keliru mungkin..
saya beri contoh mudah..persahabatan...
bila sebuat soal persahabatan, segalanya indah bukan?
saat-saat berkongsi rasa senang, suka, duka, susah..
tika bergelak ketawa bersama, malah tika perhubungan diuji dengan sedikit cubitan pertelingkahan, ia juga menjadi titik manis dalam menguatkan lagi ukhwah.. Subhanallah.. (^_^) tak terungkap dengan kata-kata..
inilah dia salah satu 'madu' dalam kembara kehidupan ini..
tapi, apa pula yang pahit?..
bagi persahabatan, kepahitan yang paling dirasai ialah saat berlakunya perpisahan..
ya, ada rezeki, berjumpa lagi...
tapi, betapa beratnya bila kita mula mengenangkan..adakah lagi peluang itu..
ALLAH.. (-____-)
bila kita mula mengenangkan dan mengimbau kembali saat-saat nikmatnya bersahabat,.. satu persatu penyesalan muncul di benak minda..
"alangkah ruginya aku dulu, tidak memanfaatkan sepenuhnya peluang membina jemaah yang utuh bersama sahabat-sahabat"..
"alangkah ruginya aku dulu..tidak melakukan ini dan itu tika bersama sahabat dulu.."
Subhanallah..setiap satu penyesalan hanya diiringi titisan air mata yang tak mampu dihalang dari merembes keluar..
paling tidak tertahan bila mana saat kita melalui kesulitan dalam mengharungi kehidupan, terbayang di mata momen-momen indah dikelilingi sahabat yang tak pernah jemu membisikkan kata-kata peransang agar kita terus tabah mengahrungi semua badai yang datang menguji.. ALLAH (T__T)

justeru, apakah yang lebih pahit bila kita terpaksa 'melepaskan seketika' apa yang disyukuri dan dinikmati satu ketika dulu...

begitu juga apa yang dahulunya kita sesali..kita merasa rugi dengannya.. kadangkala, kita mula mensyukuri nikmat 'hempedu' itu pada kita..
contoh terdekat, bagi golongan pelajar seperti saya.. antara yang ditangisi ialah pabila terpaksa berjauhan dengan keluarga..
bukan sahaja berjauhan jarak dan tempat..malah, jika apa-apa berlaku, kitalah yang terakhir akan dimaklumkan..hatta satu kematian sekalipun..(-__-)
malam-malam kita kadangkala sendu memikirkan tentang ibu..
hari-hari kita kadangkala pusing memikirkan kudrat bapa di rumah yang masih dibanting-banting..
aduhhh..kita anak tak bergunakah?..mengerah keringat dan bersenang-lenang di sini..tapi, isi keluarga masih berpenat lelah mencari rezeki memastikan kita selesa menimba ilmu dan bersuka-ria..
Subhanallah..kuasa dan semangat mereka membara memikirkan kita.. tapi kita??
adik-adik pula bagaimana?..terlupakah mereka pada kita?..
di mana kita saat mereka perlukan seorang kakak atau abang merangkap seorang teman untuk berkongsi rasa dan menitipkan semangat mengharungi hidup?.. ALLAH..maafkan kami adik-adik (T__T)

tapi, bila kita pulang, kembali bersama keluarga saat telah tamat belajar..terasa 'lebih' manisnya sebuah perpisahan singkat itu..kita lebih dihargai..dan lebih menghargai..
malah, hubungan menjadi lebih erat lantaran masing-masing menghargai peluang dapat bersama.. ALLAH.. Alhamdulillah..

******

satu yang perlu kita ingat, apa jua percaturan tetapan oleh DIA, DIA lebih tahu kebaikan dan hikmahnya..
redha lah dengan segala ketentuan..
Insyaallah..ada bahagia menanti..
berbaik sangkalah pada dia, DIA Kekasih Hati..

wallahualam..

Tuesday, September 20, 2011

kita memang sombong!!

Bismillahirrahmanirrahim...

KITA SOMBONG!!

benar atau tidak kalau saya katakan kita sombong?.. kita sombong dengan TUHAN..
kita berlagak kita lebih hebat dari TUHAN..
kita rasa urusan kita lebih penting dari urusan TUHAN..

saya bawakan alkisah pertama.. kisah ini disampaikan oleh salah seorang sahabat saya.. diambil dari kisah sahabatnya yang lain..
di sebuah kawasan pembinaan, ada seorang lelaki sedang melakukan kerja.. kerjanya ialah sebagai bricklayer.. sampai satu saat, tinggal lagi seketul bata untuk disusun..dan selepas itu, siaplah kerjanya.. tapi, sayup-sayup kedengaran suara azan..memanggil dan menyeru umat Islam mengerjakan solat fardhu.. lelaki tadi terus berhenti dan meninggalkan kerjanya lalu bergegas untuk solat.. balik dari solat, barulah dia menyambung kerjanya semula, iaitu menyudahkan susunan seketul bata sahaja lagi.. seorang sahabat yang menyaksikan perbuatan lelaki itu bertanya padanya, kenapa tidak disudahkan dahulu susunan bata tadi? bukankah hanya tinggal seketul? lepas tu pun boleh terus pergi solat... kalian tahu apa jawapan lelaki tersebut?....
dia menjawab.. "kalau aku meneruskan susunan seketul bata itu tadi, bermakna aku membesarkan bata itu melebih ALLAH.. sedangkan seruan bersujud padaNYA telah memanggil-manggilku.."
see???


alkisah yang kedua..berlaku saban waktu..terutama pada golongan pelajar (seperti saya)......pukul 3.30 pagi,penggera jam berbunyi-bunyi..masing-masing walaupun sangat liat nak bangun, gagahkan jua..banyak lagi yang perlu di 'cover'.. bangun, cuci muka + berus gigi... mula menghadap nota-nota..
pukul 4.30 pagi...masih membaca nota dan buku...
pukul 5.30 pagi...masih bersama buku-buku...
pukul 5.40 pagi... azan subuh berkumandang... masih bersama nota dan buku-buku..
pukul 6.30 pagi... solat subuh..kemudian sambung study..
teruskan di waktu siang pula...ada juga curi-curi masa untuk berhat dengan membersihkan badan.. basuh baju..makan-makan...kemudian sambung study.. waktu solat,..erm..buat, tapi...kejap-kejap.. lepas habiskan satu bab ni... satu baaaab je lagi...
see??


alkisah ketiga...seorang wanita,..cantik wajahnya, sopan gayanya..lembut tutur katanya..hormat setiap tetangganya..aduhhh..mempersona!..tapi ada lagi,...
panjang mengurai rambutnya..meliuk lentok ayunan langkahnya..melentik panjang bulu matanya..manja benar jelingannya..harum semerbak baunya... err..masih mepersonakah??
pabila dipuji kelakuannya, malu-malu pula..bila dikatakan dia penghuni neraka..marah jadinya.. merah padam wajahnya..dibandingkan pula dirinya dengan wanita menutup aurat di luar sana..belum tentu sesopan dirinya..belum pasti setulus hatinya.. belum dijamin selembut tutur katanya... hmm..
see??

*****************************

sebenarnya siapa kita??
merumus kembali alkisah yang pertama.. siapa yang memberi rezeki pada lelaki penyusun bata tu? adakah dengan dia meninggalkan seketul bata maka gajinya dipotong? jikalau gajinya dipotong oleh majikan tidak berhati perut sekalipun, adakah dia disumbatkan ke neraka akibat perbuatannya itu..saya memang 'tabik spring' pada lelaki itu,..dia benar-benar membuktikan kecintaannya pada ALLAH.. dia meletakkan ALLAH sebagai yang pertama di hatinya..tiada satu perkara yang dapat menghalang dia andai dia ingin bersama CINTA HATINYA..Subhanallah.. (^__^)

tentang alkisah yang kedua,..jika disoroti kembali..jika di muhasabah diri sendiri.. milik siapakah ilmu yang dikejar tu?? pada siapa kita akan merayu?? dari mana turunnya ilham dan ilmu?? adakah hanya terdapat dalam kocek baju??.. tapuk dada, tanya lah cikgu..mereka juga tahu..mereka cumalah jambatan penyampai ilmu..ilmu hak milik YANG MAHA TAHU!..
bangun awal tu dah molek dah tu.. tapi, alamak..tertinggal pula tahakud dan rayuan padaNYA di sepertiga malam.. ingat tentang waktu solat pun dah bagus...tapi kenapa perlu dilengah-lengahkan..lebih penting ilmu yang dikejar itukah atau lebih penting mendapatkan redha PEMBERI ILMU?.. Subhanallah.. (-__-)

tentang alkisah yang ketiga...saya sebenarnya banyak terjumpa kes seperti ini... orang yang dilihat cantik dan baik pada mata kasar..tapi, bila disingkapi..banyak laranganNYA yang dilaksana.. tak ditegur salah..bila ditegur, salahkan kita semula.. sedarkah kita, bila ditegur tentang hukum ALLAH, adakah kita punya hak untuk membantah?..membina pula undang-undang baru dunia..menghalal segala yang dilarangNYA.. seumpama kita ini tuhan kedua! sedar-sedarlah..
yang menegur itu bukannya cemburu dengan anda..mereka cuma ternampak kepincangan yang ada.. biarlah dibetulkan, agar diri anda lebih sempurna..yang terjaga,lebih terjaga.. yang berharga akan lebih berharga.. Insyaallah... (^__^)

**********************
wallahualam..maaf andai ada teguran yang kurang menyenangkan..sungguh diri ini juga perlu pembetulan..terlalu banyak kelemahan..baru bertatih mendekatkan diri dengan TUHAN.. satu lagi kekurangan..diri ini belum punya cukup kekuatan..untuk menegur secara berdepan.. cuma mampu menzahirkan kata-kata menjadi sebuah coretan.. maaf ya wahai teman-teman..
moga yang baik dijadikan pedoman.. Insyaallah

Monday, September 12, 2011

maaf..

Bismillahirrahmanirrahim...

"saya minta maaf"..

********************************

saya tujukan khas buat sahabt-sahabat yang mengenali saya..
saya tahu saya punyai terlalu banyak kekurangan..
saya tahu saya miliki terlalu banyak kelemahan..
saya tahu saya lakukan terlalu banyak kesalahan..

justeru, maafkan lah saya..

**************************

mungkin ada yang akan menempelak..
telalu mudah ungkapan maaf diluahkan..
sedangkan hati yang terasa,
jasad yang menolak,
dan fitrah yang terpaksa menerima semua kekurangan saya,..
bukan mudah untuk dipujuk..

***************************

ALLAH...(-__-)
sahabat-sahabat, saya benar-benar minta maaf..
ini luahan dari hati yang penuh dengan pengharapan..
maafkanlah saya,..saya banyak bersalah..
betulkanlah saya..
tegurlah saya...
Insyaallah, saya akan menerima segala teguran dengan berlapang dada..
cuma satu pinta saya,
janganlah dicanangkan pada mereka-mereka di luar sana tentang kesilapan saya..
janganlah diumpat-umpat sesama kalian tentang saya..
tegurlah saya secara berdepan..
saya terima..

****************************

sahabat-sahabat,..
saya berjanji pada kalian,..
saya akan cuba untuk berubah..
bimbinglah saya, tegurlah saya, betulkanlah silap saya..
maaf atas segala kekurangan saya selama ini..
maaf atas keterlanjuran mulut saya menutur kata..
maaf atas kelancangan lidah saya membutirkan bicara..
maaf atas kealpaan hati saya menilai kehidupan antara kaca dan permata..
maaf atas kelemahan jasad saya berkhidmat dalam perhubungan kita..
maaf atas ego saya yang menidakkan hak kalian di sesetengah masa..
maaf..
maaf atas segalanya..

Friday, September 2, 2011

burung ape? burung murai....

Bismillahirrahmanirrahim...

haa..teringin pulak nak share video ni kat sini.. sile la tengok ye.. kalau lagu kat bawah tu rasa mengganggu,(memang mengganggu sikit untuk fokus kan?), sile pause kan dulu ye..

klik sini..
comel kan?..heheee..one of my favourite video..

teringat pulak saya dengan satu peristiwa 2 hari sebelum hari raya lepas..
time tu kami semua sedang sibuk2 mengemas rumah dan sediakan juadah untuk raya.. almaklum lah.. raya dah dekat...
saya dan adik lelaki ditugaskan di bahagian dapur..kami bertungkus-lumus dengan mama menyiang, memasak dan macam-macam lagi..
adik syuhada dan syifa pulak mama tugaskan untuk kemas dan siapkan pakaian...sampai satu ketika, syifa mula mengemas baju-baju lama... ada yang masih elok, disimpan, yang dah tak ada rupa baju, buang aje laa..syuhada apa lagi, 'tolong!!'.. hehe



selang seminit syuhada akan keluar bilik dan tanya, " mama, baju ni ok lagi?.."
mama yang sedang kalut-kalut di dapur akan pusing dan decide, samada baju tu still ok atau tak..
saya ingatkan syuhada akan keluar tanya 2 3 kali...tapi...erm..sampai saya sendiri pun naik geram.. nak je cakap, "syuhada tengok la sendiri..takkan semua tak tahu.. takkan semua nak tanya..!!"..
tapi, saya diam kan dulu..saya nak tengok dan nilai sendiri, sejauh mana kesungguhan dia...

***************
sudah 15 minit....
***************

adik syuhada masih berulang-alik bertanya...aduhh..serabut saya.. tak penat kah?
tapi,
ada satu hal lagi yang benar-benar menarik perhatian...
mama!
mama tak penat-penat dan jemu melayan setiap pertanyaan syuhada..
sesibuk mana pun mama, letih dan penat macam mana pun mama, dia tetap berpusing..
walaupun saya perasan kadang-kala mama menjawab tanpa fokus sepenuhnya pada apa yang syuhada tanyakan, sekurang-kurangnya mama akan tetap berpusing bagi menunjukkan respon mama pada syuhada..
Subhanallah..itulah bukti cinta dan kasihnya seorang ibu pada anak-anaknya...


sebak saya sebentar...menitis juga 2 3 butir mutiara jernih dari kelopak mata ni...
nasib baik tak ada sesiapa yang syak saya sedang menangis.. bawang jadi penyelamat.. (^_^)

makin bertambah sayang saya pada mama...
sayangi ibu selayaknya!! <---pesanan dari pihak penaja.. hehe (^_^)
so, sama-sama kita tepuk dada tanya iman..sudahkah kita berikan kasih sayang selayaknya pada kedua ibu bapa tika ini?
atau, adakah kasih sayang itu terpaksa di catu, kerana perlu berkongsi kasih pada dia bergelar 'cinta duniawi'? renung-renugkanlah...

buat abah, jangan risau, kakak sayang abah juga... ^_^


I heart both of you <3 <3

itu saja,..
wallahualam..

Wednesday, August 24, 2011

Friday, August 12, 2011

Ayuh berprinsip dalam cinta.. ps: I'm taken!

Bismillahirrahmanirrahim...

umur=21 - 24 tahun..
status= bujang..
lagi??

(^__^)
umur-umur begini, bagi perempuan, antara topik 'hot' yang dibincangkan ialah KAHWIN..
betul tak??
hehe..tak dapat disangkal lagi..

begitu juga apabila saya dan sahabat-sahabat bersama..itulah topik yang paling hangat..topik yang paling akan mendapat sambutan.. kalau seorang kakak di rumah sewa ni mula membincangkan topik perkahwinan atau perhubungan berlainan jantina, pasti seluruh isi rumah akan berkerumun.. begitu juga di kelas.. bila ada yang mula berbicara soal jodoh,..mata yang mengantuk pun boleh terang, terbuka luas-seluasnya..hehe.. tambah pula ada yang senior-senior dan ada juga sahabat yang bakal bergelar ibu dalam kelas.. golongan-golongan inilah yang akan bertindak sebagai 'kaunter pertanyaan' kepada soalan-soalan kami yang kononnya 'sangat ingin belajar' tentang ilmu perhubungan..

ada satu ketika, tiba-tiba saya yang menjadi topik utama perbincangan.. ramai sahabat-sahabat kelas tertarik dengan prinsip saya.. prinsip untuk 'tidak bercinta sebelum waktunya' dan 'pilihan ibuku, itulah pilihanku'..
ada yang meminta tips supaya diri mereka juga mampu mengawal nafsu muda untuk merasa ber'couple'.. ada yang mempersoalkan rasional prinsip saya dengan arus semasa.. ada yang tidak yakin saya akan mampu meneruskan prinsip itu (katanya akan tiba masa, saya akan jatuh cinta secara tak sengaja)..(^_^).. ada juga yang ingin tolong carikan jodoh untuk saya! Subhanallah..sahabat-sahabat, kalian memang kelakar.. hehehe

tika saat itu, saya lebih banyak tersenyum berbanding mengeluarkan pendapat.. bukan apa, ingin menjaga air muka mereka-mereka yang saya tahu, sedang ber'couple' habis-habisan.. saya cuma menjawab semampunya tanpa menyinggung mana-mana pihak..
jadi, di sini saya ingin mengulang semula jawapan-jawapan saya, tambah-tambah sikit pengisian dalam jawapan,..moga menjadi panduan berguna buat mereka-mereka yang ingin turut sama berjuang memerangi nafsu remaja bersama saya.. Insyaallah..

Tip-tip mudah supaya nafsu ingin ber'couple' dapat dikawal:

1. sebaiknya, jangan mula bercinta atau couple
hati manusia, bila ia pernah terisi dengan kasih sayang, belaian cinta yang melimpah ruah..ia sudah tidak dapat hidup andai semua belaian itu hilang..kalaupun seseorang itu ingin berubah dan ingin tinggalkan 'dunia cinta dunia' itu, ia akan mengambil banyak masa dan agak sukar untuk dilaksanakan.. kerana apa??, hatinya meronta-ronta mintakan belaian si dia..

2. menyibukkan diri dengan aktiviti lain
bila hati mula dilanda bosan, sunyi, dan kekosongan, syaitan akan mula menyalurkan racun bisanya,,..saat inilah hati kita mula lemah,..
cara saya, saya akan cuba sibukkan diri saya degan perkara-perkara yang tidak akan membuatkan saya bosan.. contohnya, saya memang suka mengemas rumah.. so, bila kebosanan, mulalah saya menyapu, membasuh segala pinggan mangkuk, periuk belanga (kuali), susun alatan dapur dan sebagainya.. saya akan menjadi asyik dengan apa yang saya lakukan..hati jadi lapang,..jiwa melompat riang..wah! hehe
tapi, ada satu aktiviti yang saya sering amalkan andai rasa kekosongan.. sibukkan diri dengan ibadat..kerana apa? bilakita mula merasa kosong dan sunyi, itu tanda kita makin jauh dariNYA.. wallahualam..

3. menyintai yang layak dicintai..
inilah point yang paling penting.. masalahnya, ramai yang terkeliru..siapa yang layak untuk dicintai??.. ok, saya nak tanya.. siapa yang tidak akan mengaku dia cintakan ALLAH dan RasulNYA?..pasti semua akan mngaku punya rasa cinta itu.. jadi, kalau dah cinta, mesti buktikan cintanya kan?..tak perlu sampai nak renangi lautan api semua tu..cukuplah kita sentiasa dekat denganNYA.. DIA dah buktikan cintaNYA pada kita tatkala mengurniakan kita dengan berbagai-bagai kerahmatan dalam hidup kita..pintaNYA dari kita cuma satu.. taat lah pada suruhanNYA.. itu saja!
lagi satu,..siapa yang tidak cintakan keluarganya?..saya berani jamin, semua akan mengaku cintakan keluarga..walau sesusah manapun, walau seteruk manapun,..cinta pada keluarga sentiasa utuh.. tapi, tika ini berapa ramai yang sanggup membuang keluarga bila hubungan dengan 'si dia' yang tercinta mendapat tentangan keluarga? berapa ramai pula yang sanggup mengenepikan 'kekasih' bila keluarga tidak merestui perhubungan dengannya?.. berapa ringgit kita habiskan untuk bergayut di telefon dengan keluarga berbanding untuk bergayut dengan 'si dia'? fikir-fikirkan ye sahabat..

cukuplah..saya rasa cukuplah setakat itu dahulu tip-tip yang boleh dikongsi,.. sesungguhnya, ini hanyalah apa yang saya amalkan sepanjang kembara saya di bumi TUHAN ini.. moga bisa menjadi peniup semangat buat sahabt-sahabat yang ingin mencuba, Insyaallah..
tentang rasionalnya prinsip ini, saya rasa,..panduan hidup Islam tidak pernah dan tidak akan pernah boleh dianggap kuno! kita lah yang sebenarnya menggelarkannya begitu,..kerna apa, nafsu kita yang ingin 'membolehkan' apa yang 'tidak boleh'! sebab itu kita merasakannya sesuatu yang kuno dan lapuk ditelan zaman..
bagi yang tidak yakin saya akan terus bertahan bersama prinsip ini, pinta saya cuma satu,..doakanlah saya teguh di jalan ini.. (^__^)..
dan, akhir sekali..
buat sahabat yang ingin carikan jodoh untuk saya, terima kasih banyak-banyak.. berurusanlah dengan keluarga saya ye..hehehe.. katakan pada tuan badan tu, hati saya sekarang sudah dimiliki.. hati saya dimiliki DIA, PENCIPTA CINTA.. jadi, dia perlu mengetuk pintu hati saya mengikut cara yang pemilik hati saya tetapkan..

wallahualam..

Friday, August 5, 2011

Benarkah akuan mu, wahai insan yang mengaku mencintaiku..

Bismillahirrahmanirrahim..

satu persoalanku untukmu..

benarkah kau mencintaiku kerana ALLAH?..

Adam..

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah jangan dekati aku

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah jangan menggodaku

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah jangan merayuku

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah jaga izzahmu denganku

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah jangan menyentuhku

♥ Jika Mencintaiku kerana Allah jagalah hatimu dan hatiku agar tetap Mencintai-Nya.

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah jangan menjadikan aku kekasihmu

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah pilihlah jalan yang Allah redhai untuk mendapatkan hatiku

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah, menjauhlah jika kau tahu aku belum siap menerima pinanganmu.

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah, bersabarlah mengungkapkannya di saat yang tepat.

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah, tak perlu risau andai kita tak dapat bersatu, kerana kita tidak pernah tahu apakah aku sudah baik untukmu dan kau baik untukku menurut Allah.

♥ Jika kau mencintaiku kerana Allah, Yakinlah.

♥ Jika aku memang di takdirkan Allah menjadi bidadarimu, kita pasti akan bersatu.

♥ Jangan menodai kesucian cinta hanya karena nafsu semata.

~~~dan, ini jawapanmu padaku~~~

Hawa..

♥ Jika aku seorang lelaki yang mengatakan cinta padamu kerana Allah namun tanpa malu mendekatimu, apa kau tidak merasa takut terjerat padaku?

♥ Jika aku seorang lelaki yang mengatakan cinta padamu kerana Allah namun tanpa malu dengan gatal menggodamu, apa kau tidak merasa risau pada kegatalanku?

♥ Jika aku seorang lelaki yang mengatakan cinta padamu kerana Allah namun tanpa segan merayumu, apakah kau terbuai oleh pujuk rayuku?

♥ Jika aku seorang lelaki yang mengatakan cinta padamu kerana Allah namun tidak boleh menjaga izzah ketika berdekatan denganmu, apakah tidak boleh menolakku dengan perisai malumu?

♥ Jika aku seorang lelaki yang mengatakan cinta padamu kerana Allah namun tanpa berasa berdosa berani menyentuhmu, apakah kau tidak takut Allah murka padamu, masihkah kau percaya pada ucapanku?

♥ Tak curigakah kau padaku? Tak inginkah kau menjauhiku? Atau kerana kau telah terjebak ke dalam jurang cinta nafsu sehingga kau tak mampu menolakku walaupun kau tahu semua ucapanku:

"Mencintaimu Kerana Allah"
adalah palsu.

Ketahuilah Hawa..

♥ Jika aku seorang lelaki sejati yang mencintaimu kerana Allah, aku tidak akan berani menyentuhmu, bahkan hatimu sekalipun.

Kerana aku malu pada Allah jika bayanganku mengacaukan kekhusyukan ibadahmu.

♥ Jika aku seorang lelaki sejati yang mencintaimu kerana Allah, aku tidak akan pernah berani merayumu, menggodamu, bahkan dengan bebas tanpa batas berinteraksi denganmu

♥ Kerana kau belumlah halal bagiku.

♥ Aku malu jika harus membuatmu lebih banyak mengingatku dari pada mengingat-Nya.

♥ Aku malu jika harus menjadi seseorang yang membuat-Nya cemburu padamu kerana kau rela melanggar larangan-larangan-Nya kerana cintamu padaku.

♥ Jika aku seorang lelaki sejati yang mencintaimu kerana Allah, aku tidak akan risau tidak dapat memilikimu kerana tidak mengungkapkan cintaku padamu sekarang walau saat ini aku begitu mengagumimu dan menginginkanmu menjadi bidadariku.

♥ Kerana aku yakin jika engkau memang ditakdirkan untukku, engkau pasti akan menjadi milikku walau aku tidak mengikatmu.

♥ Bukankah jika Allah tidak mentakdirkan kita bersama di ikatpun pasti akan terlepas juga akhirnya?

Jadi untuk apa aku risau?

Hawa.. Sedarlah.!


♥ Jika aku seorang lelaki yang benar-benar mencintaimu kerana Allah,aku hanya akan berani merayumu, menggodamu, dan menyentuhmu setelah engkau halal bagiku

______________________________________

edited from my dear friend, Cahaya Harum..

wallahualam..

Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan~Puasa~paksa~rela...

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah Ramadhan datang lagi...
harapnya agar Ramadhan kali ni dapat kita lalui dengan sebaiknya.. Insyaallah..

ada sahabat yang menegur,.."gembiranya sambut Ramadhan!"..
jawapan saya mudah.."mesti la..ni salah salah kekasih saya yang teratas" (^_^)
sebenarnya, kalau dulu saya hanya gembira menyambut Ramadhan kerana ia dinamakan pesta ibadah, tanpa saya sendiri mengahayati dan memahami apa erti sebenar pesta Ramadhan tu..
Alhamdulillah ALLAH beri saya kesempatan lewat umur ini untuk memahami erti dan mensyukuri nikmat masih diberi peluang untuk sama-sama ber'pesta ibadah' dalam bulan penuh barakah ni..

bercakap soal puasa, setiap tahun pasti ada kenangannya tersendiri..baik kenangan itu tentang diri kita sendiri, orang sekeliling, mahupun cerita-cerita yang didengar oleh orang lain..
kadang-kadang bila diimbas semula, kelakar jugak ye.. (^__^)

setiap orang pasti melalui pengalaman di awal atau mula-mula berpuasa.. semestinya kita ketawa sendirian mengenangkan betapa kita 'berhempas-pulas' ingin menyelamatkan puasa sehari yang ketika itu 'seksa' bagi kita..
sehari dua, ada juga yang ter'tewas'..kan?..

begitu juga saya, pun pernah melalui semua tu.. saya mula belajar puasa ketika umur 4 tahun.. keluarga saya tidak pernah mengamalkan istilah 'puasa separuh hari'..
so, nak tak nak, kalau pagi dah puasa, mesti habiskan sampai waktu maghrib..
tapi, seingat saya ada juga ter'tewas' 3 hari..akibatnya, saya duduk sorang-sorang di ruang tamu ketika semua orang lain berbuka di dapur.. sadis betul.. (~__~)

baiklah..biarlah kisah-kisah begitu jadi kenangan terindah buat kita.. jadikan semuanya sebagai mutiara-mutiara manis yang kita dapat kutip sepanjang perjalanan hidup.. Insyaallah..

tahun ni, syukur saya ke hadratNYA..bertambah lagi 'warga puasa' di kalangan keluarga saya.. adik Syuhada yang berumur 5 tahun sudah mula berpuasa.. dan Alhamdulillah, dia dah dapat penuhi satu hari puasa semalam..
tak perlulah saya detailkan pengalaman dia berpuasa seharian, kerana adik saya dah pun ceritakan dalam diari Ramadhan Syuhada ni..

~agak-agak adik Syuhada sampai tahap macam ni tak?~ (^__^)

apa yang dapat saya simpulkan, puasa itu satu nikmat.. tapi, hanya buat yang betul-betul menghargai peluang diberi kesempatan berpuasa.. (^__^)..


wallahualam..

Friday, July 29, 2011

kenapa..buntu..

Bismillahirrahmanirrahim,..

saya ambil masa yang sangat lama untuk update post di kanvas usang ni... bukan tidak punya masa..masa sentiasa ada.. pengurusan masa saya juga semakin baik.. alhamdulillah..
tapi, saya kekurangan kekuatan untuk postkan perkongsian baru di sini..entah kenapa..
bukannya langsung tidak punya ilham..bukan juga tidak ada 'mood' menulis.. malah jujur, ada 2 3 entri yang masih tersimpan kemas di ruangan draft untuk di post kan..
entri itu semuanya saya taip, kemudian tergantung,..
rasa seperti tidak lengkap..
mungkinkah jiwa blogging saya makin pudar??
ataukah semangat dakwah saya makin luntur??
boleh jadi juga saya semakin lemah dalam usaha ingat mengingatkan??

Subhanallah..
minta-minta dijauhkan dari semua itu..
saya masih mahu melangkah..
kembara saya sebagai hambaNYA yang hina masih jauh..
mungkin langkah di dunia persinggahan ini semakin pendek, tapi, perjalanan di sana?..
ALLAH..moga DIA beri saya kekuatan..amin..

mohon sahabat-sahabat juga turut sama mendoakan..
Insyaallah, saya akan cuba menulis dan bermuhasabah semula di sini..

doakan saya tidak tunduk dan jatuh pada ujian-ujian yang melemahkan umpama jarum-jarum halus yang memberi suntikan racun yang bisa melemahkan urat-urat saraf..
sungguh,..
kita semua da'ie..bukan saya sahaja yang perlu didoakan..
kita sama-sama berdoa untuk kita semua..
kerna apa?..kerna kita lah da'ie yang di amanahkan untuk menyebarkan agama suciNYA di bumi bertuah ini..wallahualam..


~moga kita tak mudah menyerah kalah~ Insyaallah..

Wednesday, July 20, 2011

menarik - tak menarik??

Bismillahirrahmanirrahim..



it's mine..
ada yang menarik dan tak menarik mengenai 'mereka-mereka' ni.. guess what?? hehe

Monday, July 18, 2011

baik-baik sayang..

Bismillahirrahmanirrahim..

post kali ni saya ingin berkongsi 2 3 keping gambar.. gambar apa?? gambar kartun muslimah lagi kah?
hehehe..tak..ini beberapa gambar yang sempat saya ambil ketika menghabiskan masa bersama mama dan adik bongsu saya.. gambar diambil ketika hari kedua saya bercuti di rumah.




hehehe..gambar kat atas ni saya ambil tika adik syuhada khusyuk makan laksa.. mama cakap, dia memang hari-hari datang sini.. herm..budak-budak.. (^__^)

kejap,..
sebenarnya, ada maksud tersirat yang dapat saya belajar dari aktiviti harian adik syuhada ni..
=rutin=
samada kita perasan atau tidak, kanak-kanak seawal usia 3 tahun mudah membentuk rutin harian mereka sendiri..bermula dari melakukannya secara terpaksa, tapi bila lama-kelamaan, mereka mula belajar untuk menyukai aktiviti tersebut..
sehinggakan pada suatu tahap, kita pula menjadi rimas kerana terpaksa ikut 'rutin' harian yang telah mereka tetapkan..hehe

justeru, apa rasionalnya saya kongsikan hal ini di sini?
sejak bila pulak saya jadi pakar kanak-kanak ni??hehe..
tak de lah..sebenarnya, seperti yang pernah saya catatkan dalam post-post sebelum ni, antara guru yang paling berkesan dalam hidup saya ialah>>>kanak-kanak..

so, apa kaitannya??
macam ni..setiap kita pasti melalui saat di mana kita tak mampu membuat keputusan..kita terpaksa mengikut kemahuan orang lain, ataupun kita terpaksa bertindak mengikut keadaan..walaupun kita sebenarnya kurang senang dan tak suka aktiviti tu..
hurmm..
sahabat-sahabat, bijaklah mengawal emosi dan tingkahmu..
jangan cepat memberontak..
malulah..
malu pada siapa?..
malu pada adik-adik kecil tu...
sedangkan mereka yang masih 'mentah' soal kehidupan juga sudah pandai untuk belajar menerima keadaan..inikan pula kita...betul tak??..
hehe..
ok..tepuk dada, tanya iman.. Insyaallah berkesan..

lagi satu,..



nota tambahan: tak salah rasanya sekali sekala bawa adik-adik dan mama untuk keluar dan meninjau-ninjau di shopping mall begini..tapi jangan sampai mereka jadikan itu rutin ye..---------->>>>parah!!

(^^,)
wallahualam..

Monday, July 11, 2011

ya, daku pelajar..belum berpolitik..nak cakap sikit boleh?

Bismillahirrahmanirrahim..



maaf andai ini menyakitkan,..tapi dengarkanlah permintaanku..berhentilah! berhentilah berbalah!! sudah-sudahlah mengkafirkan sesama Islam! sudah-sudahlah mengharamkan apa yang sebenarnya halal.. cukuplah..tolong.. kita hidup bersama, perlu saling membimbing..bukan saling menjatuhkan.. yang bijak memerintah, perintahlah dgn bijak..ikut acuan agama..yang bijak hal agama, bantulah pemerintah..gariskan pemerintahan beragama.. Subhanallah..penat..



wahai muslimin,

sudahlah tu..cukuplah kalian saling bercakaran..cukuplah kalian saling bertikam lidah..cukup-cukuplah...tolong..ini rayuanku..mana pergi akhlak mulia kalian?..bukan ini yang agama kita ajar..jika kalian di pihak yang benar, bimbinglah mereka-mereka yang di pihak salah..jika kalian di pihak salah, terimalah teguran..bukan saling berlawan! ALLAH.. malu.. tegakkanlah kelebihan kalian..jika kalian bijak mengurus, uruskanlah setiap urusan dengan cara sewajarnya..mintalah pandangan mereka yang tahu hukum beragama..jika kalian bijek dalam ilmu agama, ajarkanlah mereka-mereka yang perlu mengurus ini cara sewajarnya untuk stiap urusan..



wahai muslimah,

cukuplah...mana tingkahmu yang dulu?..mana hilang kelmbutan dan kesopananmu?..mana pergi rasa malumu?.. kenapa tiba-tiba ku rasakan suaramu kadangkala terlalu lantang dan keras melangkaui keterbatasanmu wahai muslimahku sayang...ku tahu kalian semua bangkit berkobar-kobar atas nama perjuanagn..masing-masing punya agenda.. jika agendamu mempertahankan hak, terpulanglah..tapi, pertahankanlah hak mu dengan cara terhormat..terima lah teguran..jangan kau balas dengan cacian..terima lah dengan hati yang lapang,..mereka bukan mahu menjatuhkan mu..mereka mahu membetulkanmu.. muslimahku, andai agendamu mempertahankan agama,..pertahankanlah..tapi, tolonglah jaga adab sopan dan tingkah laku mu.. bukan kata-kata keras sebagai pengantaranya..bukan juga umpat dan kata menjadi buah modal perjuangannya..teguranmu itu, lembutkanlah,..cadanganmu itu, perhalusilah..andai mereka masih tidak mendengar, bangkitlah dan suarakanlah dengan lantang tapi penuh hemah..jangan kalian terikut-ikut nafsu ammarah yang berdalangakn syaitan..kalian muslimah solehah, jaga keterbatasanmu... pertahankan hak-hak kalian dengan cara bermaruah, penuh terhormat.. cukup lah ye...



ku harap kalian semua sudi mempertimbangkan rayuan ku ini.. tolonglah...

Friday, July 8, 2011

MAAF..oh..beratnya...

Bismillahirrahmanirrahim..

~maafkan kami,..maafkan kami..maafkan kami...~
~lalalalala~ (^__^)

ada kenangan dengan lagu ni...
kenangan waktu persekolahan yang takkan saya buang dari kotak fikiran ini, Insyaallah..
apa peristiwanya, biarlah saya dan sahabat-sahabat yang terlibat sahaja tahu..

baiklah, bukan lagu yang menjadi topik perbincangan,..
namun tunjang lagu menjadi buah fikiran..
ungkapan 'maaf'...

perkataannya cukup mudah,..padat, ringkas, pendek, tapi peeeeeeenuh bermakna..
siapa yang tidak pernah mengucapkan maaf?..herm..mustahil ada orang sebegini..
se ego mana pun seseorang, x pernah terlepas dari mengungkapkan maaf..

pada saya, ungkapan maaf ini merupakan satu perkataan azimat..
ia boleh menenggelamkan marah, mengurangkan masam muka, menjernihkan jiwa, menginsafi hati hamba malah mendekatkan diri pada PENCIPTA..
siapa bisa melawan kuasa maaf??
oh, mungkin ada yang pernah berhadapan dengan situasi apabila mengucapkan maaf, ini yang kita dapat..
"pergi jalan lah dengan kau punya maaf!"
atau..
"kau ingat dengan mintak maaf semua benda boleh kembali ke asal?"
hermm..berat ni... (-__-")


*******

sahabat-sahabat, sebenarnya ada 2 situasi bagi ungkapan keramat ini...
samada pihak yang memohon maaf atau pihak yang memaafkan..
apa yang dapat saya perhatikan, banyak keadaan di mana kita sangat susah untuk meminta maaf..
mungkin pada yang salah itu, dia merasakan dirinya betul ataupun dia memang tak nak minta maaf...malu kot.. (-_^)...

bagi situasi ini, nasihat saya satu je...
sentiasa lah set dalam fikiran kita bahawa, tiada salahnya andai kita mengalah..
jangan malu mengucapkan maaf..
biarlah kita dilihat meminta-minta dan merendahkan diri di dunia..
jangan kita merayu-rayu dan dihina di akhirat kelak..nauzubillah..
ingat,...
kita hidup cuma sekali..ini hanyalah persinggahan sementara untuk mengutip amal sebanyak-banyaknya buat bekalan di negeri akhirat kelak..
andai langkah sesekali tempang, tiada salahnya memohon maaf pada insan-insan sekeliling yang sentiasa menjaga langkah..asbabnya, mereka bukan hanya ingin menjaga langkah mereka sendirian..tapi ingin membetulkan langkahmu agar tidak terus tempang.. berbaik sangka lah ye.. (^__^)

satu lagi situasi, bagi yang memberi maaf...
kita mungkin tidak perasaan sangat akan golongan ini..
kerana golongan yang memberi maaf ini akan menjadi golongan terakhir dipandang orang, berbanding golongan yang meminta maaf..
ada yang berpendapat, golongan yang memaafkan bergantung pada yang meminta maaf...
andai golongan meminta maaf merayu seikhlasnya, barulah golongan memberi maaf bertindak sebaiknya... errmm..

sahabat-sahabat...
sebenarnya, inilah golongan yang paling berat..
golongan yang paling susah di'handle'..
samada ingin di'handle' hatinya, perasaannya, emosinya, mimik mukanya,....segala-galanya lah!!
andai unkapan maaf telah terlerai di bibirnya, maka senang hatilah si peminta maaf..
tapi, sejauh mana hatinya menerima, jiwanya merelakan, emosinya mengiakan?..
boleh dikatakan, memberi maaf sebenarnya lebih susah berbanding meminta maaf..
kerana apa?..
untuk memaksa diri meminta maaf dan mengakui kesilapan, kita hanya perlu berperang dengan ego sendiri dan pandangan insan-insan sekeliling..
tapi, untuk memberi maaf, kita bukan sahaja perlu berperang dengan ego, pandangan umum malah tingkat iman, kekuatan emosi, keikhlasan, keterbukaan hati,..macam-macam lagi..
semua itu perlukan keteguhan...

justeru saranan saya, andai ada yang meminta maaf darimu, maafkanlah dia dengan hati terbuka,..
andai hati berat memaafkan, pujuklah hatimu,..
andai emosi mula memberontak supaya tidak memaafkan, tenangkanlah diri dengan mengatakan,.."aku juga punya banyak kekurangan.."..
Insyaallah...
segalanya berbalik pada ketaqwaan kita..
pulanglah padaNYA..
kita bukan siapa-siapa selain hambaNYA yang fakir lagi hina..
Subhanallah..


wallahualam,..moga bermanfaat...

Tuesday, July 5, 2011

DIA tahu..

Bismillahirrahmanirrahim..

untuk apa kita berusaha?..
untuk apa kita berdoa?..
untuk apa kita mengharap?..

bukan kah telah tertulis, andai itu takdirnya,..

********

sahabat-sahabat...
ALLAH menegaskan sememangnya takdir bagi kita telah pun sedia tertulis..
telah dipahatkan di sana, Luh Mahfuz..
justeru, tika ada di kalangan kita yang berputus asa, mengeluh dan terlalu pasrah dengan kehidupan,..jangan salahkan mereka..
mereka tidak salah, cuma perbuatan mereka itu salah..
mungkin saja mereka ini golongan yang tidak mengetahui..atau juga golongan yang leka dan cuai..
mereka tidak nampak apa yang digariskan dalam agama..

memang segalanya sudah tertulis..bak kata pepatah melayu, "suratan atau kebetulan"..hehe..
tapi, terlupakah kita tentang janji DIA??
janjiNYA yang menegaskan, takdir kita boleh diubah asal saja kita berusaha untuk berubah..

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

lagi satu, jangan lupa tujuan ALLAH wujudkan 'doa'..
kenapa mesti ada 'doa'?
'doa' ini sebenarnya salah satu medium bagi kita mendekatkan diri padaNYA,..
ia medium terbaik bermunajat, mengadu, meminta malah menginsafi diri.. Subhanallah..
tertulis juga dalam Islam bahawa takdir kita boleh diubah dengan adanya doa yang tulus padaNYA,..Insyaallah..

sebenarnya, banyak lagi opsyen lain..Islam itu indah dan mudah,,
ALLAH Maha Penyayang dan Maha Mengetahui..

jangan kita terlalu mudah berpuas hati dengan apa yang ada..
alam itu luas..
kehidupan itu nun saujana mata memandang..

terokalah..

ya,..kadang-kadang langkahmu mungkin tersadung..
mungkin juga tertusuk duri-duri di laluan jalan..
kadang-kadang dihinggap oleh serangga berbisa pula di seluruh tubuhmu..

tapi sahabat-sahabt,..
teguhkanlah ayunan langkah kita...
itu bukan apa-apa jika dibandingkan nikmat pembalasan bagi setiap kesabaran dan ketabahanmu itu.. ALLAH...

jangan pernah mengeluh, jangan pernah tersungkur..
andai kalian terjatuh,..bangunlah semula..
ada ganjaran buatmu.. Insyaallah..

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?" (QS Al-Ankabut:2-3).
ingat tu, ok!



lagi satu,..
selalu jugak saya berjumpa dengan situasi di mana ada antara sahabat-sahabat yang merungut...
usaha mereka umpama sia-sia..
apa yang dikejar tidak kesampaian,..
cita-cita tidak dapat di genggaman..
penat dan lelah berusaha keras tidak berbaloi...

aduhh..
sabarlah sayang..
ada hikmah semua tu..
kita merancang, ALLAH juga merancang...
dan DIA lah sebaik-baik perancang..

"...boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik bagimu,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia tidak baik bagimu. ALLAH mengetahui, sedangkan kamu tidak."..(Al-Baqarah : 216)
*******

so, berhentilah mengatakan penat atau lelah dengan apa-apa perubahan yang diharapkan.. sebaliknya, berusahalah untuk berubah... itulah erti perubahan dan kebahagiaan mutlak insani..cintai perubahan, redha dengan takdir..


wallahualam..

Wednesday, June 29, 2011

TIADA KATA...

Bismillahirrahmanirrahim..



•*""*•.¸❤❤¸.•*"*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤❤¸.•*" "*•.¸❤ ❤¸.•*" "*•.¸❤•*""*•
╔══╗
╚╗╔╝
╔╝(¯`v´¯)
╚══`.¸.ISLAM..•❤••❤•

Sunday, June 26, 2011

Muhasabah Cintaku..

Bismillahirrahmanirrahim..

3 4 hari ni, asal saya berhajat untuk manaip satu entri baru di sini, pasti ada saja halangan..
banyak kali juga menaip separuh jalan..kemudian hilang punca...
Astaghfirullah.. apakah ini...

jadi, banyak masa saya dihabiskan dengan 'facebook'-ing dan bersama sahabat-sahabat...

malam ini, saya bertekad untuk tetap postkan sesuatu di kanvas usang ini..
walaupun hati masih gelisah, kepala masih serabut,moga ALLAH permudahkan..

*********

ingin saya kongsikan beberapa kata-kata penguat semangat, nasihat-nasihat berguna hasil perkongsian sahabat-sahabat saya samada di facebook mahupun di dunia blog...

1."Ketahuilah Duhai ADAM...Ketika seorang HAWA "TAKUT JATUH CINTA", bukan kerana ia tak perlukan CINTA atau menolak di anugerahkan cinta, akan tetapi kerana dia belum siap mengHALALkannya...Dia takut rasa yang Fitrah itu menjadi FITNAH kelak disebabkan CINTA yang tak terkendali yang cuma menggoyahkan 'prinsip'nya dalam memegang teguh Syariat ISLAM & membuatnya MENGABAIKAN larangan²Nya..."♥:)

2.Hami Asraff
"Apabila kita mencari cahaya di sebalik kegelapan & timbul keraguan di hati, yakinlah Allah itu terlalu dekat dengan diri. Teruslah mencari."

3.Qalam Mardhatillah
"Berbahagialah jiwa yang sentiasa diuji dan diduga kerana sesiapa yg merasai penderitaan, pasti akan lebih merasai keindahan saat kebahagiaan.. jika diri sentiasa hidup mudah dan senang, maka mudah dan senanglah juga hilangnya dari jiwanya nilai keindahan akan saat kebahagiaan.. kekadang, penderitaan dan kesusahan mengajar erti nilai dan sifat menghargai yg sebenar pd manusia..~ la tahzan QM (-_-)"

4.Ratu Syahadah
‎"Ujian satu peluang utk lebih dekat dgn-Nya...agar menjadikn kita hamba yg sentiasa bersyukur dlm apa jua keadaan..."
'MARAH ITU MUDAH, SABAR ITU INDAH'

5.Aroma Mawar Sufi
‎"..Keindahan mahabbah terungkap ketika pesona kalbu mencintai ILAHI..♥ "

6.Bintu Koyube
"Ketahanan hati & iman manusia diuji dgn musibah & masalah.Dalam proses mendapat ketenangan, cuba lihat kita akan meluah & mengadu kepada Allah atau kpd manusia lain atau mencoretkannya di facebook. Kemudian manakah yg benar2 kita harapkan boleh membantu kita, mencapai jalan keluar & ketenangan semula? Semuanya DIBENARKAN, namun, ramai yg 'sikit' harapannya kpd Allah berbanding yg lain-Iman Rosniza"

ALLAH ALLAH...terima kasih sahabat-sahabat..kerna, tanpa kalian sedar kata-kata dan pesanan-pesanan kalian berjaya mengetuk tangkai hatiku ini..
moga ibadah kalian ini menjadi saksi saat penentuan kelak..Insyaallah..amin..

Ikhlas dari hati hamba yang masih bertatih meniti sebuah kehidupan..


wallahualam..

Wednesday, June 22, 2011

~ayuh pilih bahagia~

Bismillahirrahmanirrahim..

Hanya orang yang tidak ingin bahagia memilih jalan untuk tidak membahagiakan diri dengan apa yang diperolehnya..wallahualam











LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...