Monday, July 11, 2011

ya, daku pelajar..belum berpolitik..nak cakap sikit boleh?

Bismillahirrahmanirrahim..



maaf andai ini menyakitkan,..tapi dengarkanlah permintaanku..berhentilah! berhentilah berbalah!! sudah-sudahlah mengkafirkan sesama Islam! sudah-sudahlah mengharamkan apa yang sebenarnya halal.. cukuplah..tolong.. kita hidup bersama, perlu saling membimbing..bukan saling menjatuhkan.. yang bijak memerintah, perintahlah dgn bijak..ikut acuan agama..yang bijak hal agama, bantulah pemerintah..gariskan pemerintahan beragama.. Subhanallah..penat..



wahai muslimin,

sudahlah tu..cukuplah kalian saling bercakaran..cukuplah kalian saling bertikam lidah..cukup-cukuplah...tolong..ini rayuanku..mana pergi akhlak mulia kalian?..bukan ini yang agama kita ajar..jika kalian di pihak yang benar, bimbinglah mereka-mereka yang di pihak salah..jika kalian di pihak salah, terimalah teguran..bukan saling berlawan! ALLAH.. malu.. tegakkanlah kelebihan kalian..jika kalian bijak mengurus, uruskanlah setiap urusan dengan cara sewajarnya..mintalah pandangan mereka yang tahu hukum beragama..jika kalian bijek dalam ilmu agama, ajarkanlah mereka-mereka yang perlu mengurus ini cara sewajarnya untuk stiap urusan..



wahai muslimah,

cukuplah...mana tingkahmu yang dulu?..mana hilang kelmbutan dan kesopananmu?..mana pergi rasa malumu?.. kenapa tiba-tiba ku rasakan suaramu kadangkala terlalu lantang dan keras melangkaui keterbatasanmu wahai muslimahku sayang...ku tahu kalian semua bangkit berkobar-kobar atas nama perjuanagn..masing-masing punya agenda.. jika agendamu mempertahankan hak, terpulanglah..tapi, pertahankanlah hak mu dengan cara terhormat..terima lah teguran..jangan kau balas dengan cacian..terima lah dengan hati yang lapang,..mereka bukan mahu menjatuhkan mu..mereka mahu membetulkanmu.. muslimahku, andai agendamu mempertahankan agama,..pertahankanlah..tapi, tolonglah jaga adab sopan dan tingkah laku mu.. bukan kata-kata keras sebagai pengantaranya..bukan juga umpat dan kata menjadi buah modal perjuangannya..teguranmu itu, lembutkanlah,..cadanganmu itu, perhalusilah..andai mereka masih tidak mendengar, bangkitlah dan suarakanlah dengan lantang tapi penuh hemah..jangan kalian terikut-ikut nafsu ammarah yang berdalangakn syaitan..kalian muslimah solehah, jaga keterbatasanmu... pertahankan hak-hak kalian dengan cara bermaruah, penuh terhormat.. cukup lah ye...



ku harap kalian semua sudi mempertimbangkan rayuan ku ini.. tolonglah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...