Tuesday, April 19, 2011

warak pun ada masa-masa tertentu??

Bismillahirrahmanirrahim...

cuba kita kenangkan balik...ini bukan satu pesanan untuk sahabat-sahabat sahaja...malah peringatan penting untuk diri saya sendiri...

*****

bila tiba waktu-waktu exam, waktu-waktu genting lain, seperti esok hari perkahwinan kita...kejap lagi kita akan bertanding untuk sesuatu pertandingan...
apa yang kita akan buat?...
mulalah kita menjadi manusia yang sangat taat pada perintah TUHAN...
ok, rasanya kebanyakan yang baca post ni student kan,..so, saya ambil contoh bila tibanya musim-musim peperiksaan..

baca surah Yasin keraaaaaappp sangat,...
minta-minta diterangkan hati...

bangun di sepertiga malam...masyaALLAH!! tahniah...
sebab nak hafal nota...time2 macam tu kan sunyi..senang nak fokus..erkk!!

solat wajib memang tak tinggal laa..sunat sunat tu, tak payah cakap.. cube senaraikan, sola sunat ape lagi yang tak buat?? boleh katakan semua buat!! percayalah..
bukan ape, berkat...

"mintak maaf ye...doakan saya"...saling bermaaf-maafan...Alhamdulillah...
hishh...maunye tak minta maaf...kalau dia tak redha dengan apa yang apa salah yang 'ter'buat macam mana? kang tak pasal-pasal blank tengah exam..

puasa..puasa...dan puasa lagi..."moga dengan cara ni, bertambah keberkatan dalam pelajaran"..amin..Insyaallah
psst...sebenarnya, banyak lagi yang tak cover ni...wawaaa...tak sempat la nak makan!!

++++maaf, ini tiada kaitannya dengan sesetangah orang...tahniah kepada yang istiqamah++++ (^__^)

ayuh kita tepuk dada, tanya iman...
perbetulkanlah jika ini diri kita...
kenapa mesti ada masa-masa tertentu??

sedikit perkongsian...kisah pengalaman saya sendiri....

suatu hari, saya dikhabarkan akan datang sesi soal jawab secara bersemuka (kami gelarkannya VIVA) di firma tempat saya praktikal...Subhanallah...
pelbagai persediaan saya buat.... update semua laporan-laporan yang akan di hantar...prepare dan bersedia dengan jawapan kepada soalan-soalan yang mungkin disoalkan...sanggup berjaga malam demi memastikan semuanya teratur...berdoa panjang lebar minta dipermudahkan urusan...fuhh
harinya pun tiba...
saat duduknya saya di hadapan pensyarah,...saya kaku!
saya kelu, malah ditertawakan hampir seisi pejabat kerana asyik senyum-senyum kambing + kelip-kelip mata pandang atas saat disoal...
dan laporan, saya kena buat semula...banyak pula kesalahan-kesalahan akibat kelalaian..ALLAH (-__-")

walaupun sedikit merasa lega kerana telah selesai,..dan sedikit beruntung kerana semua pihak di firma menyokong di hadapan pensyarah untuk memberikan markah terbaik berdasarkan prestasi kerja,..saya sedikit terkilan...Subhanallah...
ujian apakah ini?
kenapa ketika ini , Ya ALLAH?..
saya pasti, pasti ini berpunca dari kekhilafan diri saya sendiri...
ini masa terbaik bermuhasabah...(bukankah sepatutnya muhasabah sentiasa diamalkan dalam kehidupan??..ampuni aku Ya ALLAH..aku leka)

muhasabah..muhasabah..muhasabah...

persoalan yang saya dapat...
adakah saya mempersiapkan diri sebegini hebat tatkala memikirkan tentang pertemuan dengan si DIA??
ini pensyarah, satu hari nanti,..saya bakal bertemu dengan DIA, pencipta pensyarah saya!
pertemuan dengan pensyarah ini diaturkan dan saya tahu aturannya..atau dalam kata lain, saya tahu ia akan berlaku bila dan di mana...tapi pertemuan dengan DIA??... boleh jadi bila-bila masa...bersediakah saya???
Subhanallah...
ayuh sahabat-sahabat,..bersama-sama dengan saya perbetulkan semua ini...Insyaallah...

konklusinya,..apa kaitan kisah saya dengan apa yang saya utarakan awal-awal tadi??

key words: Istiqamahlah bersama si DIA!!

jangan bila masa-masa yang dirasakan genting saja ya!!


wallahualam

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...