Sunday, April 17, 2011

kita masih jauh dari istilah 'kuat'..!

Bismillahirrahmanirrahim...

di keheningan malam...tafakur di kesyahduan...
saat menanti detik untuk melelapkan mata, sudah menjadi kebiasaan bagi saya mencari satu pengisian sebagai santapan terakhir..samada pengisian berbentuk post-post di blog sahabat-sahabat, video-video tazkirah nahupun zikrullah, nasyid-nasyid yang mantap maknanya,.. macam-macam lagi...

hari ni, malam ni, terdetik hati saya untuk sign in blog terpencil saya ni...sekian lama jugak saya tak singgah...alhamdulillah..masih ada yang sudi bertapak...mungkin ejen carian yang mempertemukan pembaca dengan teratak kecil saya ni.. tapi, semua tu tak ada lain, pastinya dengan aturan ALLAH yang Maha Sempurna.. moga bermanfaat dengan pengisian-pengisian yang tak seberapa ni..Insyaallah..

ketika berada di dashboard, saya lihat senarai-senarai tajuk post sahabat-sahabat di blog mereka..ALLAH..banyak yang buat saya terkelu...banyak post-post yang memaparkan tentang ujian-ujian hebat yang diterima..Subhanallah...bersabarlah wahai sahabat-sahabatku...moga kalian digolongkan bersama orang kesayanganNYA dan diterima di 'dunia sana' sebagai hamba-hamba yang beriman..amin...

bukankah ALLAH telah berfirman di dalam Al-Quran yang membawa maksud bahawa tidak akan dinamakan seseorang itu sebagai seorang yang beriman selagi dia tidak ditimpakan ujian...ALLAH.. (-__-)

malahan, kita semua sedia maklum bahawa ujian-ujian inilah yang mendekatkan lagi diri kita, hamba-hamba yang hina ini dengan DIA, Sang KHALIQ,..

ingatlah,..ALLAH sentiasa bersama hambaNYA yang sabar dan tak kenal putus asa atas ketentuanNYA..jangan sekali-kali menyerah!! (saya tak ingat ini lirik lagu apa..maksudnya lebh kuranglah..indah bukan??)

SABAR....SABAR...SABAR...
itulah kuncinya...kunci kekuatan iman...
tanpa sifat sabar, tak mustahil terjadi situasi di mana kita akan mula menyalahkan takdir.. kita akan mula meratap dan menyesali nasb yang menimpa..ALLAH.. bangunlah sahabat,..ini bukan penghujung hidupmu..malah, selepas setiap ujian, di situlah bermulanya kehidupanmu di fasa yang baru...

kalau kamu mampu menerimanya dengan redha, Alhamdulillah..moga kasih sayangNYA sentiasa bersama kalian...

pabila terbaca atau melihat keadaan sahabat-sahabat yang nampak gagah dan sabar atas setiap dugaan yang sangat besar, saya merasa sangat kerdil..malu pada sekeliling,..malu pada diri sendiri... saya malu kerana saya masih mampu berjalan di bumi TUHAN ini dengan tanpa ada rasa malu pada si DIA...
DIA membuktikan ada insan-insan yang sangat kuat, sangat sabar, sangat berat dugaannya...tetapi mereka ini masih terus-terusan memuji ALLAH... sedangkan saya, bersenang-lenang dengan ujian yang sangat kerdil berbanding kekuasaanNYA.. Subhanallah...
ayuh muhasabah semula..adakah kita merasa kita sudah cukup diuji?..tepuk dada, tanya iman,..adakah kita masih mampu berdiri andai di uji dengan ujian-ujian yang tak mampu kita bayangkan?...renungkanlah..kerana ALLAH itu Ada...dan DIA Maha Berkuasa..

buat sahabat-sahabtku, yang kehilangan ayahanda tercinta, yang gagah bermusafir di jalanNYA ,yang berhempas-pulas berjuang dalam mempertahankan kemanisan Islam dan Iman..... dan ramai lagi...
Subhanallah..kalian hebat di mataku...kalian kuat di jalanmu...moga kalian terus istiqamah...dan saya berdoa beroleh kekuatan seperti kalian..Insyaallah..amin..


wallahualam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...