Monday, March 21, 2011

suap-suap,...perlu ke?

Bismillahirrahmanirrahim....

suap-suap??
suap-suap makan ka??
takkan tak boleh kot???

sapa kata tak boleh? of course boleh...malah digalakkan..(sesama mahram je ye..)
boleh erat silaturrahim gitu...
tambah pulak kalau tangan yang menyuap tu tangan mak sendiri kan??
nasik putih + ikan kembong goreng + kicap pun boleh tambah samapai 2 3 pinggan...kikiki
sedaaaaappppp...air tangan ibu la katakan....

*****

ok2...ingat saya tak ada kerja ka tiba-tiba dok update pasal suap makan ni? hehehe
back to the point, sebenarnya saya bukan nak sentuh soal suap makan tu...
tapi, pasal 'makan suap'...

makan suap atau lebih tepat lagi, RASUAH!!

*****

sepanjang saya ber'praktikal' ni, saya banyak belajar dari gelagat-gelagat manusia sekeliling...
bila bercakap soal dunia construction ni, telinga ni pasti takkan terlepas dari mendengar tentang isu rasuah...
samada melibatkan orang-orang yang saya sendiri kenal, mahupun orang-orang yang saya hanya tahu dan pernah dengar nama,..tanpa saya kenal siapa dia...

dunia construction jugak dipenuhi dengan budaya 'perangkap kira-kira'...
maksudnya menipu dalam kiraan, yang boleh membawa keuntungan kepada si penipu...
kalau diteliti, memanglah dia cuma menipu sikit-sikit ja dalam setiap amount,..tapi kalau ditambah semua sekali, besar jugak total yang ditipu...ALLAH...
pada saya, budaya ni jugak boleh di cop 'makan ber suap-suap'..hehehe

*****

tapi hari ni, pandangan mata saya terbuka agak luas...(seluas yang saya mampu ja la..)
saya berlapang dada melihat cara kerja beberapa orang di sekeliling saya,..
yang saya rasa.."kalaulah semua orang Islam berfikiran macam ni,..." dan "kalau tolak rasuah dan tak menipu, tetap dapat untung..so? kenapa mesti ada semua tu?"

antara bait-bait ayat yang masih segar dalam kotak memori saya..

"aku orang Islam, aku buat setakat yang betul ni... cukuplah,..kalau hang nak menipu jugak,..hang buat sendiri, then hang tanggung..aku tak mau"..

"aku ni orang Islam, semua hasil kerja aku ni aku nak bagi makan family aku.. so, aku tak mau la duit-duit keuntungan yang aku dapat ni, mai dari sumber yang tak betol.."

"adoooii...buat apa la nak menipu semua tu,...tak fikir ka? kita ni orang Islam,..Melayu Islam,..jangan la kita dok ikut cara yang tak betol tu,..jangan dok ikut cara orang bukan Islam tu, depa tak ada hukum,..kita kena ingat la hukum kita.."

"anis, hang tak mau ka *** tu? kaya tu...tapi, dia dok berkenan kat kak *** noh.. aku kena habaq kat kak *** hang la, kalau dia terima *** tu, dia kena check dulu semua sumber-sumber duit tu...kikis and tapis dulu semua yang dia dapat dari menipu tu..haiihh...orang Islam sekarang.."


*****


saya??.....senyum je yang mampu... (^__^)...betul jugak kan?..

wallahualam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...