Thursday, November 18, 2010

bagaimana lagi harus dididik??

bismillahirrahmanirrahim...
sekarang saya sudah pun berada di rumah.. alhamdulillah
cuti semester telah bermula...
semua pelajar2 UiTM pasti tersenyum simpul... (^_^)
ketika peperiksaan akhir hampir melabuhkan tirainya,..
tertawa saya tika mendegar perbincangan sahabat2 sekuliah...
masing2 merancang apa yang bakal dilakukan ketika cuti...
bagi sahabat2 semester saya yang bakal menjalani latihan praktikal semester hadapan, ada juga saya terdengar rancangan mereka untuk mempersiapkan diri...
tiba2 salah seorang sahabat saya bertanya,..

"apa perancangan kamu?
bekerja atau rehat sepuas-puasnya sebelum praktikal?"

aduh..baru saya terfikir...saya belum punya apa2 perancangan...
duduk di rumah?
atau mencari kerja sambilan?
tapi, jika direnung semula persoalan sahabat aya tadi,..
~"rehat sepuas-puasnya"~
adakah dengan berada di rumah, tanpa bekerja sambilan, itu dinamakan 'rehat sepuas-puasnya'?
hurm...
bagi saya tidak...
malah, jika di rumah, saya rasa itulah kerja yanglebih berat...
saya bekerja untuk memenuhi tanggungjawab sebagai seorang anak, kakak, sahabat, saudara dan semua..
ya, siapa kata bekerja sambilan saya tidak bekerja untuk itu? ya benar saya belajar...tapi tidak sesungguh-sungguhnya...
saya mungkin hanya melaksanakannya untuk majikan..

tika di rumah.,,saya akui, saya bertanggungjawab besar...
saya bertanggungjawab menghiburkan mama n abah,..
bertanggungjawab juga memudahkan adik-adik..
menggembirakan sahabat2..
mengeratkan ukhwah sesama saudara...dan semuanya...

dan ketika sampai di rumah, saya bahagia melihat..
"oh, adik-adikku dah besar rupanya.."
(macamlah saya sudah terlalu lama x pulang ke kampung..(~_^) )
dan melihat adik-adik membesar seperti ini, saya cepat2 tersedar...

"aku adalah kakak kepada mereka,..kebajikan mereka, tanggungjawabku juga"..

didikan...ya, didikan!!itu yang bermain dalam fikiran saya...
tapi, sejauh mana masa manjadi medan memberi didikan terbaik untuk mereka??
masa untuk mengejar gapaian mereka,..masa melatih diari hidup mereka,..
dan segala-galanya!!
terfikir..
mungkin juga masa boleh mengajar mereka..

tapi,...sebenarnya, itulah yang merisaukan saya..
sejauh mana mereka boleh belajar dari peredaran masa?
sebagai contoh...ketika baru selesai bermain-main dengan adik-adik...
saya 'layan'tv kejap...
aduh...ini yang saya tonton dalam cerita kanak-kanak!..
"budak x guna!!"
"kebenaran x selalunya manis!!"
jahanam!!"
Allahuakbar...saya semakin risau...

jom berusaha membetulkan kembali semua ini...ayuh!..
wallahualam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...