Saturday, March 29, 2014

Muka tak malu!

Bismillahirrahmanirrahim..

Berapa kali seumur hidup kita, kita lafazkan kata-kata taubat pada ALLAH? Saya jamin ramai yang pernah malah sudah berkali-kali. Ada yang tak terhitung dengan jari. ALhamdulillah, bagus!
Next soalan, berapa kali pula selepas kita bertaubat itu, kita lakukan sesuatu yang kita sendiri jelas akan kemungkarannya? Jujur! Pasti banyak kali juga kan? Well, itu kita.
Kita memang muka tak malu. Tak sudah-sudah memohon ampun, tapi tak pernah berazam meninggalkan selamanya lubuk karat dosa.
ALLAHU.. (-__-)

Ya, benar ALLAH itu Maha Penerima Taubat. Bukan itu yang menjadi persoalannya. Yang menjadi persoalan sekarang ialah, kenapa kita sangat tak tahu malu??!! Setiap kali melakukan dosa, kita heret bersama dosa itu di hadapanNYA, memohon sungguh-sungguh agar dihapuskan dosa itu dari kita. Berpaling sahaja, kita kumpul semula dosa. Heret pula ke hadapanNYA. Proses itu berulang dan terus berulang.

Mungkin, kerana kita tidak nampak ALLAH dengan mata kasar, maka kita seperti itu. Cuba bayangkan kita meminta maaf dari seseorang yang kita pada awalnya melakukan kesalahan. Kali pertama, itu pun sudah tebal muka. Namun digagahkan jua. Bila lakukan kesalahan lagi pada orang yang sama, kita mungkin masih boleh paksa diri kita untuk meminta ampun, sekali lagi. Masuk kali ketiga dan seterusnya, tak tergamak rasanya. Sungguh, pasti akan rasa berdosa sesungguh-sungguhnya. Rasa malu dan tebal muka setebal-tebalnya.
Pada ALLAH, patut rasa malu lebih dari itu! Kerana ALLAH Maha Mengetahui setiap sesuatu. Tak kira kita beritahu, kita ucapkan dengan lidah, kita pendamkan dalam hati, semua DIA tahu!
Kenapa kita sangat-sangat tak tahu malu??!!

Tak malu hidup penuh riang-ria di atas muka bumi DIA, sedang DIA sudah tahu kita berbuat kesalahan padaNYA!
Tak malu menyatakan rasa cinta pada ALLAH dan KekasihNYA, sedangkan DIA tahu kita masih belum meninggalkan laranganNYA!
Tak malu mengucap taubat padaNYA, sedangkan DIA tahu kita tak berazam untuk berubah selamanya!
Tak malu untuk nampak mulia di mata manusia, sedangkan DIA tahu di belakang mereka, kita siapa!

ALLAH.. ALLAH..

Kita memang tak tahu malu.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...