Thursday, March 8, 2012

kisah seorang dari jemaah umrah..

Bismillahirrahmanirrahim...

hari ni, 08/03/12..
sesi kelas berjalan seperti biasa..
masih dalam mood..err.. (@__@) ... minggu pertama..biasalah..
kelas petang..bersama seorang pensyarah comel dan sentiasa memberi ilham..
kelas mulanya berjalan seperti biasa..
kemudian, perbincangan diseret dan meleret-leret menceritakan perkara-perkara lain..berkaitan kehidupan..itu pasti..
dari satu kisah ke satu kisah..
satu saat, saya betul-betul tertarik dengan kisah ini..
kisah ketika pensyarah ini mengerjakan umrah beberapa bulan lepas..

begini lebih kurang ceritanya,..
*******************

" satu masa tu, saya tengah mengaji Al-Quran kat masjid.. dekat-dekat saya tu ada le sorang mak Arab ni.. saya baca macam biasa la.. ade la sikit bangganye..hehehe.. lepas tu, tiba-tiba mak Arab tu tegur saya.. dalam bahasa Arab! adehh..
saya pun bagitau la dia yang saya ni tak boleh cakap Arab, saya cakap dalam English la time tu.. mak Arab tu tanya balik, habih yang baca sedap-sedap tadi tu?? (-__-")
saya pun dengan muka yang malunya terpaksa la bagitau yang saya ni pandai baca je.. maksud tak tau...
awak tau, mak Arab tu gelakkan saya sampai terhenjut-henjut badan dia.. hahaha

so, sekarang saya bertekad.. bila saya dah abihkan PhD saya tak lama lagi ni, saya nak belajar bahasa Arab saaaaaaaaaaampai saya terer!

dengan saya belajar sampai PhD ni, saya boleh siapkan satu buku.. saya boleh siapkan thesis.. saya boleh jadi pensyarah..macam-macam saya boleh buat dengan apa yang saya dah belajar.. tapi, Al-Quran yang saya dah belajar baca sedari umur saya 3 tahun, saya masih tak faham-faham lagi.. Subhanallah.. (-__-") "

****************************
kami semua sama-sama terdiam..
hemm...kisah ni memang ber'bisa' bagi setiap seorang kami dalam kelas.. sungguh!

ayuh muhasabah bersama.. Insyaallah...
wallahualam..

nota kecik: Cik, maaf ye saya mengantuk dalam kelas..hehehe.. tak sengaja... tapi saya dengar semua yang cik cakap.. betul.. tak tipu punya! (^__^")

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...