Friday, March 16, 2012

dari nisa untuk rijal..

Bismillahirrahmanirrahim...

sahabat, dalam menjalani hidup seharian..ada perkara yang kita tak dapat lepas darinya... antara yang terhangat dewasa ini, terutama di kalangan sahabat remaja ialah cinta..siapa yang tak kenal cinta?..siapa yang tak tahu apa itu cinta??..
tak kiralah dia itu ustaz atau ustazah, hafiz atau hafizah, muslimin atau muslimat, teruna atau dara.. semua akan atau pernah merasai adanya cinta..
ya, saya bercakap tentang cinta antara manusia..cinta antara rijal dan nisa..

fokus utama saya ialah bagi pihak nisa.. iya lah, saya hanya mampu memberi buah fikiran berdasarkan pandangan dan pengalaman saya.. selebihnya, saya sangat tidak arif.. dan, ini sememangnya hanyalah sebenar-benar pandangan dan luahan..

saat seorang nisa jatuh cinta, sejujurnya, hatinya cukup gelisah..dia bagai tidak mampu lagi berfikir dengan tenang.. dia keliru.. dirinya telah berjanji pada diri dan KHALIQnya bahawa tidak akan sewenang-wenangnya menjerumuskan hati dalam kancah kelalaian.. tapi dia tak dapat berbuat apa-apa tika hatinya mula terbuai.. percayalah, nisa telah berusaha bermati-matian dan sekeras-kerasnya untuk melupakan cinta yang tak pasti itu..tapi..

nisa mencari kekuatan..berusaha mendekatkan diri sedekat-dekatnya pada Pemilik kunci hati yang abadi..dia bimbang.. bimbang hidupnya diiringi murka KEKASIH.. Subhanallah.. ujian perasaan itu benar-benar berat untuk ditanggung..

tambahan pula, si sayitan durjana tidak lelah melaksanakan misinya.. membuka jalan dan ruang agar rasa cinta yang tidak pasti itu terus mekar.. mengaburi mata agar apa yang salah nampak 'tidak mengapa' di mata.. ada-ada saja tusukan hasutannya agar menghalalkan apa yang telah jelas jauh dari panduanNYA.. Astaghfirullah..

sungguh, nisa bimbang.. nisa risau.. nisa takut nisa terus tidak dapat melupakan rasa ini.. nisa kasihan pada bakal zauj nisa, yang masih belum pasti siapa.. nisa kasihan pada dia.. nisa tak sanggup menyerahkan rasa cinta pada zauj nanti, dalam keadaan nisa pernah menyulam cinta itu dengan yang lain..nisa rasa terlampau bersalah.. ("-__-)
mungkin juga cinta nisa itulah bakal zauj nisa.. tapi, apakah berbaloi menyerahkan cinta pada dia sebelum tiba masanya?.. nisa buntu...

bila nisa menolak rijal yang hadir dalam hidup nisa, ada yang mencemuh..ada yang menuduh nisa memilih..menolak jodoh..sombong..macam-macam lagi.. Subhanallah.. tahukah kalian, nisa sebenarnya telah lelah menahan tangis.. di hati kecilnya ada bunga-bunga bahagia.."ada yang memandangku dengan pendangan kasih"..tapi ketahuilah.. sebahagian besar lagi hati nisa terlau bergetar.. nisa teringat janji-janji nisa pada ALLAH.. nisa bimbang andai nisa melanggar aturan janji..

ya, nisa mengaku nisa juga ingin merasa dibelai dan dicinta oleh insan bergelar rijal.. tapi, bukan bercinta sebelum akad caranya..

tak mengapalah.. katalah apa yang kalian ingin katakan pada nisa.. nisa akan terus simpan dan pertahankan cinta ini.. biarlah kunci hati nisa tetap berada kemas di pegangan KHALIQnya.. mintalah keizinanNYA untuk meiliki hati nisa, andai itu yang kalian mahu.. walaupun hati nisa sebenarnya ada cinta pada rijal, tapi cinta pada ALLAH lebih nisa utamakan..

wallahualam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...