Sunday, May 13, 2012

aku ingin jadi kamu...

Bismillahirrahmanirrahim...

selalu sangat kita ucap..
"untungla kau...tak macam aku.."
"ehm..best la hang.. aku ni apa ada.. :("


saya mengaku, saya pun selalu cakap macam tu... tanpa dirancang, kita selalu melihat kehidupan orang lain.. membanding-bandingkan dengan kehidupan kita, nampak banyak sangat kurangnya..dan, kita mula mengeluh..
kita nampak, alangkah bahagianya kalau kita juga punya apa yang dimiliki mereka-mereka di sekeliling kita...

pernah sekali, saya terasa sunyi..
amat sunyi...
sahabat-sahabt semua ada urusan masing-masing.. keluar..
tinggal saya dengan seorang sahabat saja di rumah..
puas saya luahkan pada ALLAH.. saya cari hati saya..
saya tahu, DIA ingin mengajar saya sesuatu hari tu..
saya tahu saya salah..
cemburu melihat 'kebahagiaan' sahabat-sahabat..

saya hampiri sahabat saya yang sedang leka ber-fb sambil bermesej di telefon bimbit..
saya masih sunyi..
kami melayan perasaan masing-masing..
dia dengan fb nya, saya dengan.........khayalan saya.. tak pasti apa yang saya fikirkan..
masih mencari jalan keluar dari sunyi..

sahabat saya perasan saya mengelamun..
"bakpo ni Anis?.. dok pikir gapo?"tanyanya.. (dengan slanga Kelantan)
"tak de pape.. entah.. sunyi..rasa kosong sangat" jawab saya..
kami teruskan aktiviti kami semula...

"Anis, Anis ni bakpo? jangan oyak Anis jeles tengok kami".."Anis rasa sunyi sebab Anis tak dok gewe eh??" si sahabat tiba-tiba bersuara..
" eh, mana ada.. bukanlaa..ehmm.. entahlaa.. mungkin jugak.. tapi, ishh... tak mau-tak mau!! Auzubillah.."
dia berkata lagi.."Anis, bagi orang, Anis bertuah sangat..orang jeles dengan Anis.. Anis tak patut jeles dengan kami.."
saya.."eh??"
"Anis nampak kami semua ni bahagia, ada teman sembang, ada teman kongsi perasaan.. Anis tak de semua tu.. kalau Anis nak tahu, itu la yang jadikan Anis bertuah..."
"hati Anis terjaga..hati Anis ada ALLAH.."
"syukurlah Anis,..bersyukur Anis tak jadi macam kami ni.. kami nak sangat berubah, nak stop dari semua ni.. nak kembali.. tapi susah! sekali dah terlibat dengan couple-couple semua ni, susah sangat nak keluar.."
"si dia dah tahu banyak benda tentang diri kami.. nak tak nak, kami kena jaga hubungan ni baik-baik supaya kami betul-betul boleh bersama dengan dia, Insyaallah.. kalau kami bukan dengan dia, rugilah kami.. kesian jugak dengan suami kami.. ada orang lain yang lebih awal tau tentang kami sebelum dia"
"dan kami tahu, perhubungan ni semua dosa.. (~__~)"
"hati Anis cuma ada ALLAH and family..kami.."
"syukurlah Anis.. kami semua teringin jadi macam Anis"
..
***************
Subhanallah.. (~__~) tak terucap...
Alhamdulillah..
aku bersyukur KAU ingatkan aku tentang betapa bertuahnya aku..

***************

itu cuma cerita kecil..bukan niat menceritakan tentang kisah sendiri, cuma ada perkara dan point yang perlu di highlight di sini..
MERASA BAHAGIA DENGAN KEHIDUPAN KITA ADALAH SATU PILIHAN.. TERPULANG PADA KITA UNTUK MENGHARGAINYA..

wallahualam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...